dimecres, 7 de novembre de 2012

El Te i la salut


Abans de ser una beguda quotidiana i de gourmets, el te va ser primer apreciat per les seves virtuts terapèutiques.
El te va ser utilitzat en el seu origen en pasta, en cataplasmes per combatre els reumes. A la seva manera, les llegendes del te, podent ser xineses o japoneses, il·lustren totes les propietats estimulants i tonificants del te.
L'herbari medicinal de Shen Nong, aparegut en l'època dels Han de l'Est, ja explicava que el te, de sabor amarg, és "reconfortant per l'esperit, descarta la passivitat i converteix el cos alegre i fa brillar els ulls".
Al voltant de dos mil anys després, no ho podríem interpretar millor.
Per emetre una opinió sobre els efectes del te a la salut, cal tornar-lo a posar en el seu context «natural» i tenir pendent que va ser i segueix sent un element de la fitoteràpia xinesa.
Ara bé, és més preventiva, més quotidiana que la nostra medicina occidental actual, la qual tracta el dany una vegada manifestat. No obstant això, és un fet que avui en dia reconeguem les nombroses virtuts del te.
Existeixen tres alcaloideos en el te: cafeïna, teofilina i teobromina. Es tracten de substàncies orgàniques que trobem en tots els tipus de tes, sigui quin sigui el seu color.
La cafeïna és el alcaloideo principal del te, representa 2 a 3% de la fulla seca. La cafeïna i la teïna són una mateixa molècula, però que es troba en proporció més gran en el cafè.
La proporció en cafeïna en un te depèn alhora del full utilitzada (el rovell i el primer full contenen 2 vegades més cafeïna que el Souchong), i de la temporada de la collita, les variacions climatològiques afecten la maduresa del full.
Alguns tes són aleshores  rics en cafeïna: els primerencs, les collites abundants en botons, i altres són gairebé exempts com ara els tes fumats, Oolongs, ...
Al revés de la continguda en el cafè, la cafeïna del te o la teina, es difon lentament en l'organisme. Permet llavors estar espavilat sense estar nerviós. Converteix el te en una beguda idònia per a l'activitat tant intel·lectual com física.
La teofilina és menys important quantitativament que la cafeïna. La seva acció és essencialment vasodilatadora, és a dir que contribueix a dilatar les venes i artèries coronàries de les quals afavoreix el flux. Això explica en certa manera, el perquè el te, tant calent com fred, és una beguda refrescant: la vasodilatació és un procés que contribueix a la termo regularització de la temperatura del cos. La teofilina també és un estimulant respiratori. Utilitzat en certs medicaments contra l'asma. Però el te, en cap cas, pot arribar a ser considerat com a remei a aquest tipus de malaltia.
La teobromina es troba en quantitat encara menys important, aquest alcaloideo té una acció potentment diürètica. Activa la circulació renal i afavoreix l'eliminació per les vies urinàries.
Els tanins del te són substàncies comparables als tanins presents en el vi negre i les seves propietats són semblants. Certes qualitats de te, igual que el seu color o la seva potència depenen directament dels seus derivats polifenòlics i de les transformacions que hagi pogut patir. Es reconeix fàcilment un te ric en tanins pel color astringent del seu licor, que de vegades es converteix en amargor quan el te ha estat massa temps infusionat: els tanins s'alliberen lentament però de forma creixent, llavors, una infusió massa llarga augmentarà la concentració de tanins i oferirà un te amarg. Aquests tanins són també els encarregats de degradar la teïna, així dons una infusió llarga és la millor manera de desteïnar un te.
La astringència té una funció en l'estrenyiment del teixit cel·lular. En usos cosmètics, per al cabell, com aigua d'esbandida tindrà un efecte allisat i abrillantador.
Els principals derivats polifenòlics del te són els flavonoides. La seva acció en l'organisme humà ha estat revelada a través dels estudis del te verd. La majoria dels estudis sobre el te verd han estat realitzats al Japó, que produeix exclusivament te verd. No obstant això, fa uns quants anys, aquest tipus d'estudi s'ha estès a les altres famílies de tes: tes negres, oolongs, tes foscos. Si els tanins són presents en els diferents tipus de te, la fermentació en canvi, els transforma i els efectes dels polifenols dels tes no verds no són encara ben coneguts pels investigadors.
La investigació científica ha demostrat una acció dels polifenols dels tes verds en el colesterol dolent. Un consum quotidià de 5 tasses de te comportaria al cap d'uns mesos a un descens del LDL-colesterol (dolent) per oposició al HDL colesterol. Després investigacions han aprofundit aquest aspecte subratllant l'acció del te verd en la prevenció de malalties cardiovasculars, especialment la aterosclerosi, malaltia arterial associada una esclerosi de les artèries per la presència de plaques greixoses.
Una acció digestiva dels polifenols ha estat demostrada: prendre te verd limita l'absorció dels greixos en la digestió. D'aquesta manera, una tassa de te presa al final d'un àpat, al voltant de 40 min. després, facilitarà la digestió activant l'eliminació de les matèries grasses.
Moltes hipòtesis científiques relatives a l'acció antioxidant dels polifenols són també testades. Presents en quantitats importants a les fruites, les verdures, el vi negre i el te verd, els polifenols tindrien una funció essencial en la lluita contra els radicals lliures, responsable de l'envelliment i degradació cel·lular. Un dels polifenols del te verd forma part de les investigacions aprofundides per lluitar contra el desenvolupament de les cèl·lules tumorals. Aquest polifenol inhibiria l'activitat d'un enzim responsable de la multiplicació anàrquica de les cèl·lules tumorals.
Avui dia, aquestes investigacions es practiquen en animals i els mateixos resultats queden per demostrar en l'home amb l'objectiu d'establir un vincle entre consum de te i prevenció de certs càncers. D'altra banda, aquestes investigacions no es fan en cap cas en un quadre terapèutic sinó únicament en termes de dieta alimentària preventiva.
Vitamines contingudes en el te:
 - Vitamina C: El te és una planta rica en vitamina C (al voltant de 250 mg per cada 100 g de fulla fresca). Aquesta vitamina es veu destruïda quan és in fusionada en una aigua superior a 30 º C. El te no es pot aconsellar com aportació en vitamina C. En canvi, els flavonoides, un dels tanins contingut, afavoreix l'absorció de la vitamina C pel nostre organisme.
 - Vitamina P: Present en quantitats importants en el te, la vitamina P augmenta la resistència capil·lar i escurça la durada del sagnat.
 - Vitamines del grup B: Altament solubles en l'aigua, trobem nombroses vitamines B a la tassa. Contribueixen a la bona salut general del cos humà, afavorint el metabolisme, és a dir, el conjunt de reaccions complint en els teixits orgànics: despeses energètiques, nutrició, assimilació ...
El te és ric en potassi i en fluor. En canvi, té poc sodi, el que el converteix en una beguda perfecta per a les dietes sense sal.
Coneixem la importància del fluor en la lluita contra les càries. El te conté 0,3 mg per tassa. Sabent que per preservar l'esmalt dels nostres dents, cal absorbir 1 mg. de fluor per dia, el te consumit regularment cada dia contribueix eficaçment a aquesta aportació. 

Des d'on ens veuen.

El racó del Te